Do tej zabawy potrzeba przynajmniej dwóch uczestników. Każdy musi mieć swoją kartkę i długopis. Na kartce rysujemy tabelkę, a w jej nagłówku wpisujemy kilka kategorii – np: państwo, miasto, imię, rzecz, zwierzę, roślina, słówko w języku angielskim, etc.

Teraz jedna z osób zaczyna mówić w myślach alfabet. Inny z graczy w dowolnym momencie mówi „stop”. Wtedy osoba wyliczająca alfabet przerywa i mówi wszystkim na jakiej literze skończyła wyliczanie (np. „p”). (Jeśli skończyła mówić alfabet zanim ktoś powiedział „stop”, zaczyna go od początku). Teraz odmierzamy czas – np. 3 minuty, a każdy z graczy wpisuje po jednym słowie w danej kategorii zaczynającym się na wylosowaną literę. Gracze nie pokazują przy tym innym uczestnikom zabawy swojej tabelki. Może ona wyglądać następująco:

PaństwoMiastoImięRzeczZwierzęRoślina
PolskaParyżPiotrpudłopiespszenica
      
     

Po upływie wyznaczonego czasu, bez względu na to czy wszyscy mają komplet słów, uczestnicy jednocześnie kończą pisanie. Teraz następuje punktacja każdego wpisanego hasła według następujących zasad:

  • 10 punktów – jeśli tylko 1 osoba wpisała słówko z danej kategorii (np. w kategorii państwa tylko Ania  spośród wszystkich zapisała „Polska”, a Basia i Franek nie wpisali nic).
  • 5 punktów – za słowo w danej kategorii jeśli przynajmniej 2 osoby wpisały hasło (np. w kategorii miasta, Ania wpisała „Paryż”, Basia „Płock”, a Franek „Poczdam”).
  • 2 punkty – jeśli w danej kategorii słówko u graczy się powtarza (np. oboje – i Basia i Franek wpisali w kategorii zwierzę „pies”). Jeśli Ania wpisała np. „pancernik” – dostaje wtedy 5 punktów; jeśli nic – nie dostaje punktu).
  • 0 punktów – za błędne, nieistniejące słowo lub jego brak. Nie przyznaje się też dodatkowych punktów za więcej niż jedno hasło w danej kategorii.

Wygrywa osoba, która na końcu gry zbierze najwięcej punktów. Żeby zebrać ich dużo, warto wybierać bardziej nieoczywiste słowa.

Zabawę można urozmaicać na różne sposoby – np. skracać czas rozgrywki lub grać tylko do momentu aż któryś z graczy jako pierwszy uzupełni wszystkie hasła. Można grać w języku obcym; dodawać lub wybierać zupełnie inne niż zaproponowane kategorie.

Gra ta jest też znakomita do poznawania się; można bowiem wybierać kategorie takie jak np. „marzenie”, „ulubiona potrawa”, itd.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *